Projektkurs 2011/2012 "Migration in Europe – Focus on Turkey"

Im Schuljahr 2011/2012 bot das Franken Gymnasium erstmals einen Projektkurs mit den Referenzfächern Englisch, Erdkunde und Sozialwissenschaften an. Dieser trug den Titel „Migration in Europe – Focus on Turkey” und thematisierte sowohl landeskundliche Aspekte als auch die Geschichte der türkisch-deutschen Migration und schließlich den Integrationsprozess der türkischstämmigen Deutschen. Der Kurs wurde überwiegend auf Englisch unterrichtet, war arbeitsmethodisch offen gestaltet und bot den Schülerinnen und Schülern die Möglichkeit, fächerübergreifend zu arbeiten. Exkursionen und Umfragen standen ebenso auf dem Programm wie das Arbeiten in Kleingruppen und im Plenum. Nicht zuletzt erbrachten die Teilnehmer auch außerhalb der regulären Unterrichtszeit durch hohes Engagement teilweise beeindruckende Ergebnisse. Beispielhaft sei hier auf eine überaus gelungene Kursarbeit verwiesen, die alle Teilnehmer im letzten Quartal des Schuljahres zu selbstgewählten Themen angefertigt haben.

Project course at Franken Gymnasium:
Migration in Europe – Focus on Turkey


Synopsis of the course

The course is offered to 11th grade students and aims at:

  • increasing the intercultural awareness of the participants,
  • enhancing the understanding that migration is a necessary and desirable process which has had a long tradition,
  • increasing the knowledge about geographical, socioeconomic and cultural features of Turkey,
  • underlining the close-knit connections between Germany and Turkey from the 1960ies on,  
  • giving the students the chance to work self-reliantly on specific aspects of the topic and to prepare them for academic working.


The course has the following topics:

  • Regional geography of both states with emphasis on socioeconomic aspects
  • The history of migration between Germany and Turkey
  • The relevance of migration for the social and demographic structure of Germany respectively Turkey
  • Integration vs. segregation in various dimensions, e. g. labor, housing, governmental/social networks etc.
  • The challenge of migration processes in general for the European Union

The students will employ the following methods:

  • gathering information from different media
  • collecting data with the help of surveys, interviews, excursions, e-mail contact etc.
  • planning and performing roleplays
  • presenting the results of their research
  • evaluating of both the working process and the products

This is a course that we created from scratch and we appreciate feedback on it to further improve it.
Thank you for your help.

Contact: Ingo Leduc